Wybierz szkolenia dla siebie lub swoich pracowników :
Szkolenie ma na celu podniesienie świadomości z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz budowanie umiejętności radzenia sobie z cyberzagrożeniami. W trakcie szkolenia powiemy gdzie czyhają zagrożenia, w jaki sposób wykryć oszustów i nie paść ofiarą ataku, a także jak bezpiecznie korzystać z dostępnego oprogramowania oraz właściwie reagować na incydenty. Przedstawimy wszystko to, co każdy pracownik powinien wiedzieć na temat cyberzagrożeń i bezpiecznego korzystania z Internetu.
Moduł I – wstęp
Ataki socjotechniczne (techniki manipulacji w IT)
Jak i skąd atakujący zbierają dane na twój temat?
Moduł II – Ataki
Ataki przez pocztę e-mail
Ataki przez strony WWW
Ataki przez komunikatory (Facebook)
Ataki przez telefon
Ataki APT, phishing, smishing, spear-pshishing, pharming, spoofing, spam, spim, scam
W podstawowym kursie skupiamy się na nauczaniu uczestników podstawowych umiejętności w programie MS Excel. Szkolenie składa się z kilku części, w których uczestnicy poznają sposoby nawigowania po arkuszach kalkulacyjnych, wprowadzania i edycji danych, używania formuł, formatowania danych i kilku innych przydatnych rzeczy.
I. WPROWADZENIE DO WARSZTATÓW.
• Prezentacja trenera i uczestników warsztatów.
• Omówienie głównych elementów warsztatów.
II. ROZPOCZYNANANIE PRACY Z MS EXCEL.
• Dopasowywanie widoków w MS Excel.
• Przegląd funkcji w MS Excelw odniesieniu do kluczowych zadań wykonywanych przez uczestników warsztatów.
• Przegląd głównych pojęć i funkcji MS Excel.
• Sposoby nawigowania między skoroszytami.
• Znaczenie kolumn i wierszy w arkuszach kalkulacyjnych.
• Przeznaczenie komórek i sposoby automatyzacji pracy użytkownika.
• Omówienie przydatnych skrótów klawiszowych dla analityka.
• Importowanie i eksportowanie danych z i do innych aplikacji.
III. WPROWADZANIE I EDYCJA DANYCH TEKSTOWYCH I LICZBOWYCH.
• Wprowadzanie i formatowanie danych w komórkach.
• Obramowanie komórek oraz ich wpływ na percepcję odbiorców naszych analiz.
• Kopiowanie i przemieszczanie danych – czyli na co należy zwrócić uwagę, aby zachować spójność i integralność danych.
• Funkcje wstawiania wierszy oraz kolumn.
• Zmiana i ukrywanie danych.
• Operacje na danych tekstowych – o czym należy pamiętać, aby możliwie jak najwcześniej wyeliminować podstawowe błędy.
• Zabezpieczenia arkuszy oraz wybranych danych przed modyfikacją hasłami.
IV. OBLICZENIA DANYCH – WYKORZYSTANIE FORMUŁ W ARKUSZU.
• Wprowadzanie formuł do arkusza oraz ich składnia.
• Zasady stosowania odwoływania do innych komórek w arkuszach.
• Wyszukiwanie właściwych formuł analitycznych oraz właściwe ich zastosowanie.
• Przykłady zastosowania wybranych formuł wspomagających analizę danych.
• Przykłady zastosowania formuł dla danych typu data i czas.
• Zamiana formuł na wartości liczbowe.
• Operacje na komórkach i unikanie wyświetlania błędów w formułach.
• Wykonywanie obliczeń dla scenariusza ćwiczeń przy wykorzystaniu funkcji: logicznych, matematycznych, tekstowych, wyszukiwania, informacyjnych, tablicowych oraz odwołań krzyżowych.
V. FORMATOWANIE DANYCH W ARKUSZU.
• Przegląd narzędzi formatowania komórek.
• Obramowanie komórek oraz ich wpływ na percepcję odbiorców naszych analiz.
• Tworzenie niestandardowych formatów dla danych liczbowych i dat.
• Sposoby edycji tekstu w komórkach.
• Zasady wprowadzania znaków specjalnych w arkuszu.
• Wprowadzanie obramowań i podkreśleń.
• Znaczenie funkcji scalania komórek.
• Przeglądu funkcji formatowania warunkowego.
• Tworzenie słownika (listy) nazw i jego praktyczne wykorzystanie.
• Zasady stosowania funkcji autofiltru.
• Operacje na oknach arkusza – blokowanie komórek.
VI. TWORZENIE WYKRESÓW I ZASADY PROJEKCJI WYBRANYCH DANYCH.
• Główne typy wykresów i zasady ich zastosowania.
• Operacje na danych źródłowych i zasady zaznaczania elementów wykresu.
• Wyznaczanie trendu liniowego oraz automatyzacja procesu prognozowania kolejnych okresów.
• Przegląd możliwości konfiguracji wykresu.
• Wybranie typu wykresu w zależności od danych źródłowych.
• Sposoby radzenia sobie z brakującymi danymi.
VII. WYKORZYSTANIE TABEL PRZESTAWNYCH W PRAKTYCE – JAK ZAOSZCZĘDZIĆ CZAS NA ANLIZĘ DANYCH.
• Znaczenie tabel przestawnych do optymalizacji swojego warsztatu analitycznego.
• Sposoby tworzenia tabel przestawnych, czyli jak krok po kroku dokonać właściwej selekcji kluczowych danych.
• Modyfikowanie tabel przestawnych i ich wpływ na uzyskiwane wyniki.
• Zmiana danych źródłowych i ich wpływ na zagregowane wyniki zawarte w tabeli przestawnej.
• Sposoby sortowania danych i właściwe ich użycie z punktu widzenia spójności danych.
• Tworzenie raportów tabeli przestawnej ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia zestawień Top Ten.
VIII. ODWOŁANIA W ARKUSZU KALKULACYJNYM – ZASADY STOSOWANIA.
• Zastosowanie poszczególnych typów odwołań w arkuszu.
• Wykorzystanie łączenia danych między arkuszami.
• Łączenie danych między plikami zewnętrznymi.
IX. DRUKOWANIE – PRZEGLĄD DOBRYCH PRAKTYK.
• Wybieranie elementów do wydrukowania.
• Podgląd podziału stron – zasady ergonomii prezentacji danych.
• Operacje typu: dodawanie, usuwanie znaków podziałów stron.
• Zasady drukowania arkuszy i obszarów nieciągłych.
• Eksportowanie danych do pliku PDF.
X. PODSUMOWANIE WARSZTATU I WNIOSKI KOŃCOWE.
• Przegląd grup dyskusyjnych w zakresie wykorzystania arkusza kalkulacyjnego.
• Pobieranie szablonów i wykorzystanie ich w swojej pracy.
• Poszukiwanie pomocy w zakresie rozwiązania określonych problemów analitycznych.
W zaawansowanym kursie uczestnicy będą uczyć się metod analizy i prezentacji danych, importu danych z różnych formatów, zarządzania danymi w tabelach, budowania złożonych formuł i kilku innych nowych przydatnych umiejętności. Szkolenie to pozwala na bardziej zaawansowane wykorzystanie programu oraz precyzyjniejsze analizowanie danych.
Metodologia dokonywania analizy danych i prezentacji analizy danych w oparciu o model danych (AB) dla powtarzalnych cykli raportowania zmiennych okresowo danych źródłowych.
Analiza danych źródłowych (przykładowe dane dostępne w najczęściej stosowanych formatach CSV, TXT, XLS, XLSX). Przykład standardowy i powszechny – główna baza danych źródłowych i bazy słownikowe.
Zasady doboru możliwie najbardziej adekwatnych metod i narzędzi do przygotowania warstwy (arkuszy) danych – w zależności od danych źródłowych (wybór metod i narzędzi dla formatu CSV – w przypadku stosowania Excel’a w wersjach 2007-2016 lub XLSX – w przypadku Excel’a 2019-).
Demonstracja narzędzi dostępnych w ofercie funkcji [Dane].
Przykłady dobrych i złych praktyk (organizacja folderu danych, plik analizy danych i jego formalny zapis, skuteczność i konsekwencje stosowanego nazewnictwa, kopiowanie danych pomiędzy skoroszytami i arkuszami, eksport arkuszy do innych skoroszytów, adresowanie do danych zawartych w innych arkuszach danego skoroszytu oraz do arkuszy w innych skoroszytach).
Analiza danych w tabelach prostych.
Procedura importu danych źródłowych do analizy (z pliku tekstowego – przykład najpowszechniejszego standardu importu danych źródłowych). Wybór typu opisu danych źródłowych – reprezentacja pól bazy danych jako kolumny w arkuszu. Pochodzenie pliku. Nagłówki jako nazwy pól. Typy ograniczników. Dobór optymalnych początkowych formatów danych.
Wybór sposobu prezentacji danych bazy danych w arkuszu jako węzłowa determinanta dla kolejnych czynności – tabela prosta lub model danych (tabela, raport tabeli przestawnej, wykres przestawny lub tylko połączenie).
Tabela prosta i jej właściwości oraz znaczenie i właściwości połączenia ze źródłem danych w kontekście odświeżania warstwy danych.
Narzędzia zarządzania danymi w tabeli prostej. Wybór danych do dalszej analizy w zależności od oczekiwanego raportu końcowego.
Zmiany nazw arkuszy i dodawanie nowych arkuszy (zasady dodawania nowych arkuszy) w skoroszycie modelu danych opartego o tabele proste. Tabela prosta głównej bazy danych i tabele proste baz słownikowych.
„Oczyszczenie” tabel prostych z pustych pól, pustych rekordów, rekordów z błędnymi informacjami, rekordów ze zbędnymi informacjami – w kontekście celów analizy (zastosowania wybranych narzędzi oferty funkcji [Narzędzia główne] oraz [Dane]-[Filtruj].
Przykłady algorytmizowania i formatowania powiązań pomiędzy prostymi tabelami danych na rzecz wygenerowania danych (kolejnych pól danych w tabeli prostej bazy głównej danych) na potrzeby dalszych czynności analizy.
Zastosowania wybranych funkcji: JEŻELI, JEŻELI.BŁĄD, JEŻELI.ND, WYSZUKAJ, WYSZUKAJ.PIONOWO, PODAJ.POZYCJĘ, INDEKS, ADRES, ADRES.POŚR, SUMA.JEŻELI, SUMA.WARUNKÓW, ZŁĄCZ.TEKSTY, TEKST,…
Metodologie korzystania z formuł prostych.
Metodologie budowania formuł złożonych.
Wykorzystanie modelu budowania formuł opartego o zastosowania [Menedżera nazw].
Zastosowania pseudofunkcji.
Zarządzanie skoroszytem po przygotowaniu warstwy analizy.
Przygotowanie warstwy raportu w oparciu o zastosowania [Tabeli przestawnej].
Zarządzanie raportem tabeli przestawnej. Kolumny, wiersze, wartości, filtry. Formatowanie kolumn. Dodawanie nowych zalgorytmizowanych kolumn tabeli przestawnej. Formatowanie tabeli przestawnej. Własności tabeli przestawnej.
Wstęp do budowania pulpitów menedżerskich (wykresy przestawne).
Ocena powtarzalności przygotowanego modelu danych jako modelu analizy danych i prezentacji analizy danych. Narzędzia powtarzalności.
Wstęp do VBA.
Analiza danych poprzez zastosowania narzędzi typu Query, połączenia, zapytania i kwerendy, Tabele[], SQL.
Zasady wyboru źródła danych. Możliwość skorzystania z kreatora kwerendy.
Zasady wyboru i dodawania do kwerendy arkuszy i tabel.
Relacja do [Menedżera nazw].
Zarządzanie pulpitem Query.
Graficzne budowanie kwerendy. Definicje sprzężeń.
Kryteria – pola, operatory, wartości.
Definicja tabeli danych do zwrócenia.
34. Zarządzanie polem SQL.
Wybór sposobu prezentacji danych bazy danych w arkuszu jako węzłowa determinanta dla kolejnych czynności – tabela prosta lub model danych (tabela, raport tabeli przestawnej, wykres przestawny lub tylko połączenie).
Tabela[] i jej właściwości oraz znaczenie i właściwości połączenia ze źródłem danych w kontekście odświeżania warstwy danych.
Narzędzia zarządzania danymi w modelu tabelarycznym Tabeli[]. Narzędzia tabel. Projektowanie tabeli. Wybór danych do dalszej analizy w zależności od oczekiwanego raportu końcowego.
Zmiany nazw arkuszy i dodawanie nowych arkuszy (zasady dodawania nowych arkuszy) w skoroszycie modelu danych opartego o model tabelaryczny.
Przykłady zaawansowanego algorytmizowania i formatowania powiązań pomiędzy Tabelami[] oraz polami w Tabeli[] głównej na rzecz wygenerowania danych (kolejnych pól danych w tabeli prostej bazy głównej danych) na potrzeby dalszych czynności analizy.
Zastosowania wybranych funkcji tabelarycznych: JEŻELI[], JEŻELI.BŁĄD[], JEŻELI.ND[], WYSZUKAJ[], WYSZUKAJ.PIONOWO[], PODAJ.POZYCJĘ[], INDEKS[], ADRES[], ADRES.POŚR[], SUMA.JEŻELI[], SUMA.WARUNKÓW[], ZŁĄCZ.TEKSTY[], TEKST[],…
Metodologie korzystania z formuł prostych.
Metodologie budowania formuł złożonych.
Wykorzystanie modelu budowania formuł opartego o zastosowania [AutoMenedżera nazw].
Zarządzanie skoroszytem po przygotowaniu warstwy analizy.
Przygotowanie warstwy raportu w oparciu o zastosowania [Tabeli przestawnej].
Zarządzanie raportem tabeli przestawnej. Kolumny, wiersze, wartości, filtry. Formatowanie kolumn. Dodawanie nowych zalgorytmizowanych kolumn tabeli przestawnej. Formatowanie tabeli przestawnej. Własności tabeli przestawnej.
Wstęp do budowania pulpitów menedżerskich (wykresy przestawne).
Ocena powtarzalności przygotowanego modelu danych jako modelu analizy danych i prezentacji analizy danych. Narzędzia powtarzalności.
Przedefiniowanie właściwości kwerendy bazy danych. Parametry połączenia.
Tekst polecenia SQL w pliku połączenia. Wykorzystanie pliku połączenia.
Wstęp do SQL – redefiniowanie tekstu polecenia SQL.
Poszerzenie umiejętności zastosowań VBA.
Podstawy zarządzania systemem zapytań Power Query; funkcje języka Power Query M.
TEKST kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk